Fråga:

Jag söker böcker som handlar om att förlora en förälder i mycket tidig ålder. Både skönlitteratur och facklitteratur är av intresse

Svar:

Menar du allmänna böcker om sorg, eller menar du specifikt böcker om döda föräldrar? Hur små barn tänker du dig som läsare? Jag letade efter ämnesordet "döda föräldrar" och barnböcker i bibliotekskatalogen, och fick fram till exempel Berg: Dödsviktigt , Emma Karinsdotter: Tusen stjärnors ö, Grethe Rottböll: Jon har ett svart hål i sitt röda hjärta och Martin Widmark: I rosens mitt.

Geffenblad: Blå ugglan, Yael Frankel: Ett hål, Stina Wirsen: Vem är död?

Klassiker om sorg för barn är annars Adjö, herr Muffin av Ulf Nilsson eller Barbro Lindgren: Titta Max grav.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom bokfrågor