Fråga:

Äktenskap; kyrklig vigsel
Den ev.-lutherska kyrkan i Sverige viger också samkönade par sedan flera år. Är varje präst numera skyldig att viga alla par som vill ha kyrkligt bröllop, är det hens plikt - eller har en enskild präst rätt att vägra viga en man med en man, eller en kvinna med en kvinna?

Svar:

Präster i Svenska kyrkan har inte någon skyldighet att viga samkönade par om de av samvetsskäl känner sig förhindrade att göra det. Det är alltså fortfarande upp till varje präst vilka de viger och de som vägrar får fortsätta sin tjänst som präster.

Du kan läsa mer om det här:

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom religion, filosofi och psykologi