Fråga:

Hej! Var hittar jag information om vilka parasiter som har hittats i magen hos människor i Pompeii? T.ex vetenskapliga artiklar.

Svar:

Hej!

Tack för din fråga!

Vi har tyvärr inte hittat någon information om parasiter i maginnehållet på människor som levde i Pompeji.

När katastrofen inträffade, täcktes offren i vulkaniskt material som stelnade, och när kropparna sedan förmultnade lämnades hålrum kvar runt skeletten. Vid utgrävningar under 1800-talet, fyllde arkeologer dessa håligheter med gips, som bildade avgjutningar av de omkomna människorna. Inuti gipsavgjutningarna finns alltså skelettdelarna kvar.

Här är lite mer information om Pompeji och gipsavgjutningarna:

Eftersom vi inte hittade något specifikt om Pompeji, valde vi att utöka sökningen till parasiter hos romarrikets människor. Kanske går det att dra några slutsatser om Pompeji utifrån sådan information?

Vi hittade en bra studie från Cambridge, samt två svenska nyhetsartiklar som refererar till den:

Du kan ju också kontakta arkeologiska institutioner, exempelvis vid Stockholms universitet eller Lunds universitet. Kanske kan de bidra med mer information.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom historia och naturvetenskap