Fråga:

varför släpper vattenkraft lite koldioxid?

Svar:

Vattenkraftens koldioxidutsläpp beror inte på hur själva kraftverket rent tekniskt fungerar utan snarare hur miljön runt om kring påverkas av att vattnet flödar. Du kan läsa mer om Vattenkraftens miljöpåverkan hos Wikipedia. Mängden utsläpp beror på var det är placerat och andra faktorer. Nya rön talar om att det kan bli mycket höga utsläpp om vattenkraften till exempel är placerad på fel plats: Vattenkraft kan avge mer växthusgaser än kolkraft - Vetenskapsradion Nyheter | Sveriges Radio.

Hos Vattenfall kan du på relativt lättläst engelska läsa om livscykelanalyser för deras energikällor. Vattenkraft heter Hydro power på engelska.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom teknik, industri och kommunikationer och naturvetenskap