Fråga:

Hej
Jag letar efter en ungdomsbok som jag läste flera gånger 80- och 90-talet. Den handlar om pojke som följer med sin pappa för att campa i vildmarken. Han går vilse eller något annat händer och han försöker överleva ensam. Jag blandade först ihop den med Yxan av Gary Paulsen eftersom de är ganska lika som jag minns det.

Svar:

Det skulle kunna vara Ensam i vildmarken av Gary L Blackwood från 1989.

Så här beskrivs handlingen i Legimus:

Tim 13 år, går vilse i canadensiska vildmarken under en campingsemester med sin far. Tim, som bara är försedd med en yxa, blir tvungen att klara sig själv några veckor, innan han hittas. Han lyckas hålla sig vid liv med att fiska, äta det skogen ger och göra upp eld, trots att han egentligen är ovan vid friluftsliv. T:s stora intresse är böcker...

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom bokfrågor och barn och unga