Fråga:

Händer det att talmannen Andreas Norlen ibland röstar tillsammans med sitt parti moderaterna i politiska frågor eller med partilinjen i val av statsminister eller budget?

Och om han INTE gör det - vem ersätter då honom? Ingår det i kvittningssystemet?

Svar:

Hej!

På grund av sin roll ingår inte talmannen i det rent politiska riksdagsarbetet, det vill säga varken i utskottsämbetet eller vid debatter eller omröstningar i kammaren.

Talmannen har därför en ersättare.

Andreas Norléns ersättare är John Widegren.

Du kan läsa mer om talmannens uppdrag här.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom samhälls- och rättsvetenskap, ekonomi