Fråga:

Hej. I mitten/slutet av 1980-talet så läste jag en ungdomsbok som handlade om en pojke som fann ett svärd i rotvältan av ett omkullfallet träd. Han trodde att svärdet var trasigt då det saknade sin spets, men det visade sig att det var ett gammalt bödelssvärd. Och det visade sig att det bar på en förbannelse eftersom det hade huggit av hundra huvuden. Jag trodde att boken hette "hundrahuvudssvärdet" men hittar inget alls när jag googlar, förutom att någon ställt en fråga på reddit angående boken. (utan att få reda på svaret) Jag tror inte det är en berättelse från en novellsamling.
Kan ni snälla hjälpa mig att hitta rätt titel? Jag har berättat om boken för min son, som också vill läsa den.

Tacksam för svar

Svar:

Boken du letar efter skulle kunna vara "Huggaren" av Anna- Lena Wästberg (1985) . Det finns ett kapitel i boken som heter "Hundra huvud". Boken handlar om Kristoffer som hittar ett gammalt svärd i en rotvälta. Svärdet förändrar Kristoffer och gör honom tuff och stark. På Libris kan du se vilka bibliotek i Sverige som har boken: https://libris.kb.se/bib/8349228 På Bokbörsen kan du se en bild på bokens omslag: https://www.bokborsen.se/view/W%C3%A4stberg-Anna-Lena/Huggaren/9328628
Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom barn och unga och böcker och litteratur