Fråga:

Hej bibblan svarar,
jag hörde ofta en äldre släkting tala om "kamrerns julafton" på ett sätt som gjorde att jag förstod att det var ett slags "stående begrepp". För tio år sedan upptäckte jag Slas novell, och skrattade gott, men jag har nu förstått att Slas berättelse är en vinkning till en mycket äldre berättelse. Men var kan jag finna "ursprungsberättelsen"? Kan ni hjälpa mig bleve jag väldigt glad!
Allt gott
Katarina

Svar:

Hej!

Tyvärr har jag inte lyckats belägga ursprungsberättelsen. Däremot har jag hittat äldre tidningar där uttrycket "kamrerns julafton" har använts på ett sätt som att det är allmänt vedertaget, och där det verkar vara tradition att publicera en variant av berättelsen till jul.

Några exempel på detta är:

Lördagsqvällen från 1890

Allas Journal från 1921

Åland från 1944

"Den gamle kamrern" har stora likheter med Dickens Ebenezer Scrooge, se artikel på wikipedia. Men varifrån Dickens hämtat inspiration verkar inte heller helt belagt.

Kanske finns det också ett ursprung i en äldre svensk tradition att vara extra givmild under julen. Se t ex https://libris.kb.se/bib/7605395

För tillfället kommer jag inte åt projekt Runebergs hemsida, men där finns flera äldre uppslagsverk som också kan tänkas ge vidare ledtrådar.

Projekt Runeberg

Jag undersöker också om det är någon av mina kollegor som vet mer om detta.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom böcker och litteratur