Fråga:

Text : Vi måste rädda älvorna, av Dunsany, författaren till Älvkungens dotter. Max von Sydow läste framförde texten i Lund 1956 och har även gjort det i rdio. Radioarkivet - Kungl Biblioteket lämnar ite ut inspelningen.

Svar:

Hej!

Jag gissar att det är den svenska översättningen av lord Dunsanys novell "Helping the Fairies" från 1947 som du efterfrågar.

Nu vet jag inte om det bara är texten i svensk översättning eller just den specifika inspelningen med Max von Sydow du söker. När det gäller den senare, får jag tyvärr inga träffar, mer än att den refereras i boken "Lord Dunsany: A Comprehensive Bibliography".

Men en svensk översättning av texten, "Låt oss hjälpa älvorna", ingår i antologin "Stora skräckboken" från 1959, sammanställd av Torsten Jungstedt. Boken finns att låna på flera bibliotek i Sverige och om inte ditt lokala bibliotek har den i sin samling, kan du be om ett fjärrlån.

"Stora skräckboken" finns även inläst som talbok, via MTM. För att få tillgång till den via ditt bibliotek måste du ha en läsnedsättning, det vill säga att du som läsare "behöver få en tryckt bok tillgängliggjord som talbok eller i punktskrift för att kunna läsa den."

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom böcker och litteratur