Fråga:

Hej ,
Jag skulle vilja veta namnet på en bok som min farfars kompis hade rekommenderat en gång i tiden.
Jag kommer ihåg att det var en roman som handlar om två kompisar en av dem var tuff och den andra beundrade honom. Kommer ihåg också att han sa att det blev en film och att Stellan Skarsgård hade spelade en huvudroll.
Det är en gammal roman tror jag men jag kan inte veta namnet på den .
Skulle vara så glad om du hjälpte mig att hitta den.

Tack för hjälpen .
M

Svar:

Jag tror att det kan vara Bombi Bitt och jag av Fritiof Nilsson Piraten. Den är från 1932 och handlar om den lite tuffare Bombi Bitt och vännen Eli som beundrar Bombi Bitt.

Den blev en kort tv-serie 1968 med Stellan Skarsgård i rollen som Bombi Bitt.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom böcker och litteratur