Fråga:

Hur fick ni idén att biblioteket skulle svara på frågor?

Svar:

Ett enkelt svar är att det är bibliotekens uppdrag och vad bibliotekarien är utbildad till att göra. Som bibliotekarie har du pluggat  Biblioteks- och informationsvetenskap på universitetet. Vi är helt enkelt utbildade till att söka upp och organisera information (som till exempel böcker, skivor, databaser och hemsidor) och dessutom källkritiskt värdera den. Jag känner mig ibland som en detektiv när jag lyckats hitta svar på de mest märkliga och ovanliga frågor.

Bibblan svarar har funnits sedan 2011. Jag skulle säga att det är logiskt att bibliotekarier är tillgängliga på webben och hjälper till att hitta information, för även om dagens sökmotorer är bra utövar de inte någon källkritik. Varianter på digitala svarstjänster ledda av bibliotekarier hittar du runt om i världen. I Danmark finns till exempel Biblioteksvagten som funnits längre än Bibblan svarar.

Du kan läsa på mer om Bibliotek och biblioteksutbildningen via dessa länkar:
Om bibliotekarieyrket
Mer om bibliotekarieyrket
Om bibliotek
Bibliotekshögskolan i Borås
Bibliotekslagen
Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor