Fråga:

Skånsk lokalhistoria intresserar min pensionerade mamma och jag undrar om var jag kan hitta information, böcker främst med bilder från Malmö, Lomma och Dagstorp. Önskar även förslag på skönlitterära böcker som utspelar sig i dessa trakter gärna romantik genre.

Svar:

När det gäller Malmö finns det mycket att välja på, t.ex. följande som alla innehåller många bilder:

Malmö : människor och miljöer under 150 år / Jesper Aspegren, Martin Borg, Håkan Sandbring, 2013
Annorlunda malmöhistoria : vykortsvittnen berättar / Rickard Bengtsson, 2014
Malmö : stad i världen / Bobby Andström, 2000
Malmö - överraskningarnas stad / Jesper Aspegren, Martin Borg, Håkan Sandbring, 2013
Malmöliv då och nu / fotograf: Klas Andersson ; text: Mats Olsson, 2009
Malmö från ovan / text: Stefan Anderberg ; foto: Per Schou, 2012
Minnen från Malmö : en liten stad på 1960-talet / [text: Bertil Aunér ; bilder: Sven-Erik Björk], 2011
Malmö med Ohms ögon / text: Lena Draméus-Åberg ; foto: Otto Ohm, 2000
Malmö i ord och bild : Malmö in word and picture / [Text och red.: Erik Aurell], 1949

Beträffande Lomma finns t.ex.:

Lomma i gamla vykort / Uno Björkhem 1998
Glimtar ur vår kommuns historia, Lomma 1995
Lomma : hav, strand, natur och människor / Uno Björkhem, 1998
Lomma kommun genom tiderna, 1985
Lomma sockens och församlings historia / Sven Nordengren ; Teckningar av Gunnar Nylund
Författaren Jean Bolinder har skrivit många skönlitterära böcker som utspelar sig i Lomma kommun, men det rör sig i de flesta fall om deckare.

När det gäller Dagstorps gamla socken är det lite svårare att hitta litteratur, men möjligen kan följande vara av intresse:

Dagstorps socken : en tillbakablick : minnesanteckningar, klipp och lite historia / nedtecknat av Kjell-Åke Persson och Bengt Andreasson
Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor