Fråga:

Nu har jag och damen diskuterat i två dagar om pannkakor (dvs helt vanliga stekta i stekpanna) heter just pannkakor eller plättar. Så: heter en helt vanlig pannkaka, pannkaka, eller heter den plätt?

Svar:

Hej!

Jag drar den initiala slutsatsen att pannkaka är det vanligast förekommande. Googlar en ”pannkaka recept” och ”plättar recept” ger det förra 451 000 träffar, det senare 151 000 träffar. Enligt Svensk Ordbok (SO) är plätt just en liten pannkaka. Det torde dock föreligga en historisk och geografisk variation i hur användningen sett ut och ser ut idag. Så mycket bekräftas i varje fall av nedanstående artiklar från SVT Nyheter Västerbotten, där etnologen Kurt Gernrup bl.a. slår fast att pannkaka är den äldsta belagda benämningen.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/pannkaka-eller-plattar-nu-ska-det-kartlaggas
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/vi-ar-ett-pannkaksland

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor