Fråga:

Vem skrev raden "mossa är stenars tröst"?

Svar:

Raden kommer från romanen Fall on Your Knees av Ann-Marie MacDonald. Den kom ut 1996 och är en familjekrönika som utspelar sig under första hälften av 1900-talet. På svenska heter den På dina bara knän och är översatt av Ingvar Skogsberg. En del av den engelska boken kan läsas på nätet och i den versionen finns citatet på s. 16 i kapitlet "To Seek His Fortune". Hela meningen lyder:
“Moss is the consolation of rocks, and fir trees don’t begrudge a shallow soil but return a tenfold embrace of boughs to shelter the skinny earth that bore them.”
Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor