Fråga:

Hej, jag söker efter böcker som handlar om barn för ca 100 år sedan. Både fakta och skönlitteratur. Gärna även någon som passar för yngre barn, årskurs 1

Svar:

Det finns en serie faktaböcker som heter "Överlevarna" tex Julie Gilberts "Spanska sjukan" samt en bok i samma serie som handlar om Titanic. Folke Bäck har skrivit om "Barn i gamla tider". Det har också kommit barnböcker i serien Historien om Sverige.

Skönlitteratur: Astrid Lindgrens böcker om till exempel Madicken och Emil utspelar sig i början av 1900-talet, liksom böckerna om Kulla-Gulla av Sandström (kanske för lite äldre barn?) eller böcker av Burnett, till exempel Den hemliga trädgården. Sundbeck-Klar har skrivit Historien om Berta och Maria Gripe har skrivit "Skuggan över stenbänken". Hans Peterson har också skrivit många böcker om barn i äldre tider. Böckerna om Anne på Grönkulla? Kanske böcker av Jules Verne i lättläst form?

Något av Sven Wernström? Dickens?

Fogelström, Moberg, Martinsson och Vibeke Olssons böcker om Bricken är nog för äldre barn/vuxna

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom böcker och litteratur