Fråga:

Jag letar efter en bok jag läste som 10-12-åring, den hette något i stilen ”12 berättelser om kärlek”. Osäker på antalet berättelser dock. Den var i a4-storlek, kanske 3 cm tjock. Rosafärgat omslag.
Berättelserna var främst myter och traditionella berättelser/folksagor. De jag minns är: tristan och isolde, varghunden, taj mahal, en skapelseberättelse från afrika, hero och leander.
Boken var vackert illustrerad och det fanns historisk bakgrund till berättelserna.
Jag tror att den var utgiven av ett svenskt förlag, kanske rabén och sjögren. Inte säkert dock!
Hoppas verkligen boken går att hitta! Tack på förhand!

Svar:

Kan det möjligtvis vara Tretton historier om kärlek från 2001?

Innehåll bla: Antonius och Kleopatra, Hero och Leander, Tristan och Isolde, Harlekin Columbine och Pierrot, Persefone, Romeo och Julia.

Boken har ett rosa omslag och är i lite större format. Kolla bilden på Bokbörsen, se länk nedan.

Tretton historier om kärlek

Du får vända dig till ditt närmaste bibliotek för att få hjälp med att låna boken. Här är posten i Libris-katalogen:

Libris

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom böcker och litteratur