Fråga:

Hej,
Hur går man tillväga för att öppna ett bibliotek? Vem bestämmer, vilka lagar styr och vilka system behövs? Ska skriva en projektplan (på högskolenivå) gällande att öppna ett bibliotek och hoppas att jag kan få hjälp med denna information.

Svar:

Vem som bestämmer beror förstås på vem som ska finansiera biblioteket, är det det skolbibliotek, ett myndighetsbibliotek eller någon annan typ av bibliotek?

Denna fråga har redan ställts till Bibblan svarar, det svaret kan du läsa här:

Jag har lite frågor om hur man startar ett bibliotek. Ska nämligen starta upp ett och behöver lite handfasta tips på vad man ska börja med.. | Fråga bibliotekets svarsbank (wordpress.com)

Du kan kanske få information från Svensk biblioteksförening?

Fakta om bibliotek - Svensk biblioteksförening (biblioteksforeningen.se)

Den här skriften hittade jag i Libris som e-resurs, den går också att köpa i pappersform.

https://libris.kb.se/bib/13158319

Public Library Start-up Guide [Elektronisk resurs]

Hage, Christine Lind (författare)

1Publicerad: American Library Association, 2004Odefinierat språk.

  • E-bok

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom biblioteksfrågor