Fråga:

Varifrån har "Prins Gustafs öga" (Nemophila menziensii) fått sitt svenska namn, och vad heter växten på tyska, franska...

Svar:

Prins Gustafs öga heter på franska Némophile, på tyska heter växten die Liebeshainblume . På engelska kallas Prins Gustafs öga Baby blue eyes.

Jag hittar dessvärre ingen information om det svenska namnet. Möjligen fick den namnet som en hyllning till Prins Gustaf då den introducerades i Sverige, men det är bara en teori. Beklagar att jag inte kan vara till mer hjälp.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom naturvetenskap