Fråga:

Varifrån kommer ortnamnet Björneborg (i Värmland)?

Svar:

Jag har hittat en bok som kanske kan ge dig svaret: Nordenfeldtarna på Björneborg: en värmländsk släkthistoria (1922), skriven av Lotten Dahlgren.

Tyvärr har jag bara hittat ett ofullständigt utdrag ur boken via Google Books, som lyder:

Sida 12:

"[...] däribland bruket Björneborg. Detta är första gången i släkthistorien Nordenfeldts och Björneborgs namn sammanparats [...]"

Sida 19:

"[...] varit traktens allhärskare, ända till dess hans välde brutits av inkräktaren människan. Hård har kampen varit innan björnens borg stormats och den ludne potentaten tvingats att rymma fältet. Minnet av denna strid fortlever i namnet. Myten har härpå sin egen förklaring. Den lyder: [...] På golvet vid härden ligger en stor luden kropp, en björn badande i sitt blod, orörlig, stendöd. [...]"

Sida 20:

"[...] visas i bruksparken lämningar av björngraven, ehuru monumentet under tidernas lopp förlorat den imponerande resning det antagligen en gång ägt. Men det hittills odöpta bruket hade nu fått sitt namn. Det kallades Björneborg."

Vad jag kan utläsa av de korta utdragen, verkar det som att bruket, som sedan kom att bli en bruksort, fick sitt namn efter en mytisk björn och en björngrav i området.

Kolla med ditt lokala bibliotek om de kan ordna med ett fjärrlån av boken, så att du kan läsa mer om den här spännande björnlegenden som verkar ha inspirerat namnet på platsen.

Ämnen
Historia
Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom historia