Fråga:

Vilken var den första drycken med bubblor? När jag söker på detta hittar jag bara att man uppfann bubbelvatten på 1700-talet. Men rimligtvis bör det väl tidigare ha funnits alkoholhaltig dryck med bubblor?

Svar:

Exakt vilken som var den första alkoholhaltiga drycken med bubblor är svårt att svara på, men öl borde vara en av de givna kandidaterna. Det är dock omöjligt att säga när öltillverkning uppfanns, men det kan vara så gammalt som 12 000 år när den neolitiska revolutionen inträffade och många människor gick över från jakt- och samlarsamhällen till åkerbruk.

En annan kandidat är äppelcider som i likhet med ölet är en dryck vars tillverkning innefattar jäsning som ger naturlig kolsyra. Äpplets tidiga historia är höljd i dunkel, men det kan vara så gammalt som 10 000 år.

Om det är litet finare drycker som du syftar på med din fråga, kommer man osökt att tänka på mousserande vin där champagne väl är den mest kända varianten. Den verkar ha framställts för första gången på 1500-talet.

Hoppas att detta bidrar med något matnyttigt till dina funderingar. Jag bifogar litet länkar på slutet som kan fungera som en lättare fördjupning i ämnet.

Beerista: Ölskolan

Spritmuseum: Cider – modern dryck med lång historia

Världens historia: Vem uppfann champagne?

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom historia och hem och hushåll