Fråga:

Kong Oscar II gjorde en reise til Nord Norge 1873. 28-29 juni befant kongen seg i Tjeldsund. Jeg vil gjerne vite mer om hva kongen foretok seg i Tjeldsundet. Kan dere hjelpe meg?

Svar:

I boken Hans Majestæt Kong Oscar II:s reise i Nordland og Finmarken aar 1873, skriven av Jens Andreas Friis, hittar jag ett citat på sida 32 där Tjeldsund nämns:

"Ud paa Formiddagen løb Fregatten ind i Tjeldsund, langs hvis Bredder man ser flere ret vakre Gaarde med veldyrkede Engmarker."

Hela boken finns tillgänglig hos Projekt Runeberg. Du kan ju läsa vidare i den där, kanske står det något mer om besöket från sidan 32 och framåt?

Det finns annars en hel del litteratur om Oscar II. Bland annat kungens egna memoarer och en nyligen utgiven biografi av Herman Lindqvist. Det är möjligt att det står något om Tjeldsund i dessa.

Ämnen
Historia
Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom historia