Fråga:

Vad är skillnaden mellan ockultism och esoterism? Jag hittar alla möjliga konstiga definitioner som motsäger varandra. Vilken av dem omfattar paraply-begreppet? Ibland menar akademikerna att esotericism är större än ockultism och tvärt om.

Svar:

Definitionerna av termerna är mycket omdiskuterade och sällan finns konsensus kring dem. Generellt finns ett forskningsfält som heter "western esotericism" som fokuserar på esoterism som västerländsk idétradition (även om det såklart blir en godtycklig avgränsning som inte fungerar helt). I alla fall inom det fältet skulle ockultism ses som innefattat under det paraplyet. Här är några länkar som förhoppningsvis kan hjälpa dig hitta gångbara definitioner och resonemang:

Enskilda författare/forskare som kan vara värda att kolla närmare på kan vara:

Alla de författarna har arbetat med att definiera esoterism, och i de diskussionerna finns säkerligen resonemang om varför de väljer den termen framför ockultism.

Lycka till i sökandet, och hoppas länkarna kan vara till hjälp.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom religion, filosofi och psykologi