Fråga:

Jag letar efter tekniska manualer eller servicehandböcker till skriv- och räknemaskiner från Facit/Åtvidaberg/Halda, framförallt modellerna Facit NEA och Halda modell 6. Vet ni om och var de skulle kunna gå att få tag på?

Svar:

Jag håller själv på med gamla syntar och har ibland behövt hitta gamla manualer. Fantastiskt nog finns det nästan alltid entusiaster som tagit sig tiden att digitalisera bruksanvisningarna, dock kan det kräva en hel del letande och testande av söktermer i Google.

Nu när jag sökte på Facit NEA fann jag bland annat Jaaps Mechanical Calculators Page som har en ganska utförlig beskrivning över maskinen. Även John Wolff's Web Museum har manualer till skrivmaskiner.

Jag hittade även en webbsida som heter The Classic Typewriter Page som samlar på manualer till skrivmaskiner.

Slutligen så pratar man med ämnesspecialisterna, samlarna, nördarna och de som säljer det som man är intresserad av. Ofta finns det forum på internet som bara dessa känner till. Jag har köpt en del maskiner hos Franks Garage, han vet säkert något om detta.

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom teknik, industri och kommunikationer