Fråga:

Målning (akvarell?) av Carl Larsson, Peasant interior in Winter. Vad kallas den på svenska? Var finns den?

Svar:

Tavlan heter Vinterstuga/ I vinterstuga på svenska och är målad 1890. Enligt boken "Carl Larsson: signerat med pensel och penna" av Ulwa Neergaard (1999) är tekniken akvarell och gouache.

I verkförteckningen som hör till boken står det att tavlan hör till "Harpsunds samlingar". Det finns också uppgifter om när och var den har ställts ut:

417 Vinterstuga/ I vinterstuga Akvarell och gouache 1890. Signerad och daterad nere till vänster: CARL LARSSON RÄTTVIK 1890. 65x98 cm. Utställd: Konstnärsförbundet Stockholm 1890 (nr 87), LLZ 1916 (nr12), M 1920 (nr68), M 1953 (nr110), Stockholm och Göteborg 1992 (nr 57), London 1997 (nr 69). Harpsunds samlingar.

Jag har även hittat en tidningsartikel från 1960 där man skriver så här om Harpsunds konstsamling:

"Konstsamlingen inkluderar många av Sveriges bäst kända målare, bl. a. är Carl Larsson representerad med en ofta reproducerad akvarell “Vinterstu”. Liljefors, Anders Zorn och Prins Eugene är andra kända namn med verk i samlingen. "

Harpsund förvaltas av Statens fastighetsverk.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom konst, fotografi, musik, teater och film