Fråga:

Var finns det verktygs- eller sakbibliotek?

Svar:

Någon speciell förteckning över bibliotek som lånar ut verktyg har jag inte hittat, men en tjänst som visar en del av de ställen där man kan låna verktyg med mera är:

www.smartakartan.se

För fritidsutrustning finns www.fritidsbanken.se där man kan låna sport- och fritidssaker.

Annars tror jag det lättaste sättet är att höra av sig till de bibliotek man har i sitt närområde och höra om de har tjänsten, eller vet om något annat bibliotek i trakten som har det.

Kan man tänka sig att betala en summa för att hyra verktyg är www.hygglo.se en tjänst där man som privatperson hyr ut och kan hyra verktyg.

Om man är intresserad av forskning bakom sakbibliotek har Jonas Söderholm från Högskolan i Borås skrivit en doktorsavhandling om detta.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom idrott, lek, spel och fritid och hem och hushåll