Fråga:

Söker information om tidningsläsande och tidningsläsare i början av 1900-talet.

Svar:

Vi har försökt hitta det du söker men det är ett svårt ämne och du behöver troligen undersöka många källor för pussla ihop en bild. Till exempel kan man i databasen Nya Lundstedt Dagstidningar söka fram hur stor utgivningen av olika tidningar i olika regioner var.

När det gäller vilka läsarna var så blir det svårare, jag bifogar några träffar från den nationella bibliotekskatalogen Libris, som kanske kan vara till hjälp för dig:

Det är också möjligt att du kan få mer litteraturtips om du vänder dig till Svensk Mediehistorisk förening.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom böcker och litteratur och historia