Fråga:

Det finns en saga om en tjej som heter Mankan. Det börjar med att hon möter en fiskare. Någon som känner till sagan?

Svar:

Sagan som jag tror att du tänker på handlar om en klok flicka eller kvinna som löser gåtor hon får på fyndiga vis. Ett av problemen hon ska klura ut är att vara varken klädd eller oklädd, vilket hon löser genom att klä sig i ett fiskenät.

Denna saga förekommer i olika varianter i olika länder. En känd version är bröderna Grimms Den kloka bonddottern.

I den tjeckoslovakiska versionen heter flickan Manka. Sagan om kloka Manka ingår i samlingen Tre starka kvinnor och andra berättelser från hela världen.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom barn och unga och bokfrågor