Fråga:

Jag behöver hjälp med att hitta en bok jag läste 2010 eller tidigare. Boken handlade om en kille som jag tror inte kunde läsa och var fattig, på något sätt lyckades han få tag på en bok som kunde prata och var självmedveten. Boken som killen hittade berättade många historier om från förr som historier från Mesopotamien. Killen kunde prata med boken och boken kunde svara.
Om jag minns rätt slutade historien med att boken blev stulen och killen blev tvungen att springa igenom kloakerna för att ta tillbaka den, fast detta är jag osäker på.
En till detalj som jag inte är helt säker på var att killen i början försökte komma på ett namn till boken och ville kalla boken för bokis, men det gillade inte boken.

Svar:

Boken du letar efter är troligtvis Nabus bok av Zizou Corder (2009).

boktugg.se kan man läsa om handlingen:

"Ficktjuven Lee har stulit något han verkligen inte hade för avsikt att ta. Nu måste han fly för att undkomma en mördare. Färden går genom Londons gator och stadens illaluktande kloaker ... Lee har nämligen stulit Nabus bok. En bok som existerat i tusentals år. Den innehåller varje berättelse och legend som någonsin berättats och den är ovärderlig! Inte nog med det - boken är magisk. Lee kan inte läsa - men då läser boken högt för honom och en helt ny värld öppnar sig, full av spännande historier och fascinerande hjältar. Men det finns fler som känner till bokens existens och de drar sig inte för mord för att få äga den."

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom bokfrågor och böcker och litteratur