Fråga:

Söker information om Lagerströms Fabriks AB -- Lagerströms Atelje AB -- Lagerströms Mjölby -- Lagerströms Stockholm. Dessa namn är ju samma företag med i olika städer olika tider- Lagerströms Fabriks AB flyttade vad jag vet till Mjölby 1947 och tog väl därav namnet Mjölby och upphörde 1974(1979?) Jag vill veta om Atelje och Fabriks är samma företag men med olika namn? jag vill veta när Atelje AB ( Fabriks AB ) startade upp. Har sökt på internet men endast fått tag på årtalet 1947 jag nämnde. Detta har med datering av olika klubbnålar de tillverkade mellan startdatum till då 1947 i Stockholm samt därefter till 1974(1979) i Mjölby. Borde vara från tidigt 1900 tal. Snälla hjälp mig. Har försökt förgäves överallt.

Svar:

Hos Kulturarv Östergötland hittar du information om verkstadsindustri i Mjölby. Kulturarv Östergötland är ett samarbete mellan arkiv, bibliotek och museum och där kan finnas personer med specialkunskap som kan hjälpa dig vidare med årtal mm.

Lagerströms finns också nämnt på flera ställen i en artikel i en jubileumsbok som Numismatiska klubben i Uppsala har publicerat. Här är direktlänk till artikeln. Där står på s. 7 att företaget uppgick i Sporrongs som är en annat företag som tillverkar medaljer mm. Tyvärr skriver Sporrong på sin hemsida att de inte har historik kring produkter utan hänvisar till t ex mynthandlare och auktionsverk.

Hoppas detta kan hjälpa dig vidare i din sökning.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom teknik, industri och kommunikationer och idrott, lek, spel och fritid