Fråga:

Vad är chassidism? Jag vet att det är en inriktning inom judendomen, men vad har de för riter och tankegångar?

Svar:

Chassidismen är en ortodox, ultrakonservativ gren av judendomen som utvecklades under 1700-talet i Polen. Chassiderna betonar värdet av att bevara samma seder och bruk som de första chassiderna i södra Polen hade för snart trehundra år sedan. Chassiderna lever och klär sig enligt strängt religiösa regler, kvinnorna får exempelvis inte visa nyckelbenen och har peruk, männen bär kaftaner, skägg och långa skruvlockar.

Chassidismen är alltså fientligt inställt till det moderna samhället och allt vad det innebär. Film, tv, västerländska böcker och tidningar är bannlysta liksom nya inslag i religionen och politiska idéer som kan motverka traditionernas betydelse. De ser sig som trogna Toran och Talmud och anser sig vara väktare av Guds bud.

Inom chassidismen följs matregler och helgtraditioner mycket noga. Särskilt betonas rätt sabbatsfirande eftersom man tror att Messias kommer först när alla judar firar sabbat på rätt sätt. Idag fortlever chassidismen främst i Israel och USA.

Om du följer länkarna nedan kan du läsa mer om chassidismen:

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom religion, filosofi och psykologi och samhälls- och rättsvetenskap, ekonomi