Fråga:

Vem har skrivit dikten: Vårt liv är en vindfläkt, en saga, en dröm.
En droppe som faller i tidernas ström.
Den skimrar i regnbågens färg en minut
brister och faller, och drömmen är slut

Svar:

Tack för din fråga!

Den här dikten är vanligt förekommande i dödsannonser och brukar tillskrivas Nils Ferlin. Dikten finns dock inte i någon av Ferlins diktsamlingar och ska inte heller stämma med hans stil. Det finns däremot uppgifter på nätet om att raderna kommer från Östersundsbaserade hårdrocksbandet Chastisement:s låt But lost we are från 1999. Inspiration till låten ska bandet ha hittat i en anonym dikt i en dödsannons i Östersunds Posten.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom böcker och litteratur och bokfrågor