Fråga:

Vad betyder moralitet

Svar:

Om du menar den rent litterära betydelsen så kommer här en definition från Nationalencyklopedin:

moralitet (franska moralité, av likabetydande senlat. moraʹlitas, se vidare moral), religiöst skådespel med allegoriska figurer som rollgestalter. I moraliteten utspelas en kamp mellan dygder och laster om människans själ. Moraliteten hade ofta komiska inslag och var mycket populär i senmedeltidens Europa. Välkänt och omdiktat i modern tid är ”Spelet om Envar”.

Källangivelse

Nationalencyklopedin, moralitet. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/moralitet (hämtad 2017-04-21)

jag tror dock att ordet har fått en mer vid betydelse. Detta hittade jag på en webbsida
http://synonymer.woxikon.se/sv/moralitet

1 Betydelse: liknelse [n]
bildlig framställning, symbolisk framställning, myt (u), fabel (u), moralitet (u), parabel (u), metafor (u), trop, allegori (u)
En moralitet kan helt enkelt vara något som är skrivet som en symbolisk framställning

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor