Vad innebär "place de Bordeaux" i vinsammanhang?

Besvarad av David Wegemo
Fråga: 
Hej! Vad innebär "place de Bordeaux" i vinsammanhang? Det har något med försäljning av dessa viner att göra, vill jag minnas. Kan ni hjälpa till med en förklaring? Tacksam för svar.
Svar: 

Hej!

Såvitt jag kan förstå efter att ha kollat runt lite innebär "place de Bordeaux" en sorts försäljningsmetod som har använts i den delen av Frankrike ända sedan medeltiden. I korthet går den ut på att vingårdarna själva inte sköter försäljningen av sitt vin utan använder sig av så kallade "negociants" som fungerar som en slags sambandscentral för vinförsäljning och distribution. Detta för att en enskild vingårds produktion av vin i Bordeaux-regionen snittar på ca 80 000 flaskor, vilket kan låta mycket men inte ens är i närheten av att vara tillräckligt för internationell försäljning. Och det är där "negociants" kommer in i bilden. De ser till att en viss standard och vissa regler följs, sen sköter de som sagt tidigare försäljningen och distributionen av vinet för X antal gårdar i regionen. Det innebär en viss förlust i försäljningsmarginalen för vingårdarna, men anses ändå vara kostnadseffektivt på grund av ökad exponering etc. Det tillkommer även en tredje aktör, kallad "broker", som sköter kommunikationen mellan vingårdarna och "negociants" i den här processen. År 2013 fanns det 7900 gårdar, 300 "negociants" och 95 "brokers" i regionen. 

Det är i alla fall så jag lyckats tolka begreppet. Det är en grovt förenklad sammanfattning dock, och om du vill läsa om det i mer detalj rekommenderar jag följande länk:

http://www.insidertasting.com/blog/2013/12/19/la-place-de-bordeaux-or-ho...

Tack för din fråga och hoppas svaret kommer till någon nytta! :)

mvh
David

12 februari 2017 - 12:28