Mat för snabbare och bättre sömn?

Besvarad av Nils Grönlund
Fråga: 
Kaffe anses vara uppiggande. Finns det något livsmedel med motsatt effekt, som gör att man somnar lättare? Bortse från alkohol.
Svar: 

Hej!

Tack för Din fråga till "Bibblan svarar"! :)

Det enkla svaret är att förtäring som innehåller mycket socker och fett gör det svårare att somna medan fiberrik mat har motsatt effekt. En artikel i Daily mail tar upp detta och hänvisar bl.a. till en amerikansk studie. (Länken öppnas i ett nytt fönster.)

Vill Du läsa mer om socker, fett och fibrer kan Du bl.a. göra det på Livsmedelsverkets hemsida. (Länken öppnas i ett nytt fönster.) Vill Du ha mer konkreta och matnyttiga tips på saker att äta för att kunna somna snabbare och sova bättre, så listar tidskriften "I form" några kosttips som kan ge Dig bättre sömn. :) (Länken öppnas i ett nytt fönster.) Här förklaras också mycket bra och pedagogiskt varför råvaran i fråga har den effekten den har.

Vad gäller alkohol och dess förment positiva effekter på sömnen så skriver IQ (Ett till systembolaget fristående dotterbolag med uppgift att verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol) så här om detta på sin hemsida:
"Exakt hur alkohol påverkar sömnen vet forskarna ännu inte. Det man vet är att alkohol kan underlätta insomnandet eftersom den får oss att slappna av. Men efter en tids användning avtar denna positiva effekt.
Man vet också att alkoholen försämrar sömnens kvalitet. Det beror på att alkoholen påverkar de delar av hjärnan som styr sömnen. Under en normal natt passerar vi olika stadier av sömndjup. Alkoholen rubbar dessa mekanismer och sömnen blir inte tillräckligt djup." (https://www.iq.se/fakta-om-alkohol/alkoholen-i-kroppen/ Öppnas i ett nytt fönster.)

//Nisse

8 juni 2020 - 14:21