Återhämta sig efter idrottsskada

Besvarad av Stefan Grip
Fråga: 
Om du har skadat dig men sedan vill börja träna igen. Vad ska du göra för att undvika att skada dig igen?
Svar: 

Hej!
Först vill jag rekommendera dig att ta kontakt med en sjukgymnast eller någon utbildad tränare som kan ge dig råd hur du återhämtar dig efter en skada. En personlig kontakt kan aldrig ersätta all information du kan hitta på internet eller i litteratur :-)  Jag har själv just nu problem med en hälsena som irriterat mig under några år. Jag har också fått lära mig att det viktigaste för att återhämta sig efter en skada är att förstå att en rehabilitering tar väldigt lång tid. Att verkligen förstå det är viktigt så att man inte ökar träningsmängden för snabbt efter skada. "Om en skada skulle inträffa är det superviktigt att den först rehabiliteras optimalt för aktuell idrott och sedan att återgången till idrotten sker stegvis. Att vara smärtfri innebär inte att vävnaden är redo för att klara full idrottsbelastning". (Källa: https://tranarpasset.com/2014/10/28/undvik-idrottsskador/)

Vilken del av kroppen har du skadat? Beror skadan på överansträngning eller av ett fall/olycka, etc? Det är också viktigt att veta vilken idrott du utövar eftersom träning kan skilja sig åt rätt mycket mellan t.ex. löpning och gym/styrketräning. Beror skadan på överansträngning efter löpning har du tips här: https://www.marathon.se/halsa/skadehandboken/overbelastningsskador Om det gäller styrketräning kan du få tips på hur du bör träna här: http://www.sjukgymnasttjanst.se/vanliga-skador.html
I boken Idrottsskada finns under rubriken Rehabilitering olika avsnitt som behandlar återhämtning efter olika typer av idrottsskador: (Idrottsskada : från prevention till säker återgång till idrott / Annette Heijne, Eva Rasmussen Barr (red). Studentlitteratur 2018). Länk till förlaget: https://www.studentlitteratur.se/#9789144103600/Idrottsskada (finns att låna på många bibliotek: http://libris.kb.se/bib/22283170)

Viktigt är också att man inte kör en för ensidig träning. T.ex. är Styrketräning av hela kroppen viktig för löpare, men många (inklusive mig själv) ignorerar det eftersom det ju är själva löpningen som är rolig :-)  Träning av bålen/ryggen är viktig för alla idrotter och s.k. Coreträning är alltid bra: http://friskispressen.se/core/

Många olika övningar för att rehabilitera olika kroppsdelar finns här: http://idrottsskadeguiden.se/ovningar/

Att återhämta sig efter skada handlar inte bara om att träna den fysiska kroppen. Även psyket kan få sig en smäll. Då är det viktigt att man har en klar bild av hur rehabiliteringen ska ske och att man har en tilltro till sin egen kompetens att sköta träningen på rätt sätt. Lär mer på https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014/04/Mental-...

17 oktober 2018 - 8:45