Fråga:

Är Zendaya snygg?

Svar:

Du bestämmer själv om du tycker att Zendaya är snygg! Vad vi människor tycker är attraktivt (snyggt) är nämligen väldigt olika. Dels har alla sin personliga smak, och dels påverkas vi mycket av vad människor runt omkring oss tycker.

Idag tycker många i Sverige att det är snyggt med en smal kvinna. Men för några hundra år sedan tyckte man att det var finare om hon var tjock. I Nordafrika tycker många att det är snyggt med en glugg mellan framtänderna. I Sverige tar vi ofta bort gluggen med hjälp av tandställning. I början av 1900-talet tyckte många rika i Europa att blek hud var snyggt. Sedan började de tycka att det var snyggare med solbränna.

Gymnasie-elever i Nacka gjorde år 2020 en tidning som handlar om vad vi tycker är snyggt. Tidningen kan du läsa här:

https://sites.google.com/utb.nacka.se/kroppsidealskdsa20/startsida

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom barn och unga och samhälls- och rättsvetenskap, ekonomi