Fråga:

Vad var klotsteckning?
Teckning av klot? Det ingick i konstutbildningar, men jag begriper inte vad det var. (Bilden är från en artikel i SvD i början av 1900-talet.)

Svar:

Hej!

Förr i tiden stavade man kloss även klots! Man skulle alltså avbilda en geometrisk figur när man tränade teckning.

-KLOTS. (i sht förr) om var o. en av en serie träklotsar av varierande geometrisk form (kub, kon osv.), använda ss. modeller vid undervisning i ritning. Sandström NatArb. 1: 145 (1908).

Hämtat från Svenska.se

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom konst, fotografi, musik, teater och film och historia