Fråga:

När började man med vinprovning i svensk tv? Min intuitiva hypotes är att det började på TV4 i och med framväxten av kommersiell TV men skulle gärna vilja veta definitivt.

Svar:

Hej!

Jag har hittat lite information som pekar på att den första vinprovningen i svensk TV gjordes av Carl Jan Granqvist och Knut-Christian Gröntoft i programserien "Levande livet" som SVT sände åren 1983-1984.

Jag kunde tyvärr inte hitta "Levande livet" i SVTs öppna arkiv, men klipp från programmet finns uppladdade på YouTube. Här är ett inslag.

Källor:

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom historia och teknik, industri och kommunikationer