Fråga:

Hejsan!
När jag gick i skolan på 90-talet fick vi läsa en spökhistoria, som jag tror hette Strandvaskaren, som handlade om någon som stall rockknappar från en drunknad man, för att sedan bli hemsökt av den döde. Vill minnas att den ingick i en samling med svenska sägner/myter, och att den var illustrerad med simpla svartvita bilder.
Jag har försökt finna denna historia igen men har gått bet. Vet ni händelsevis vilken historia (och vilken bok den ingår i) som jag menar?
Tack på förhand.

Svar:

Författaren Ulf Palmenfelt ha skrivit en historia som heter Stranddöingen. Den passar precis på din beskrivning och finns med i samlingen När fan flådde smeden och andra hiskeliga historier från 1992. Illustrationerna av Gunna Grähs är dock i färg.

Andra böcker där Strandvaskaren finns med är:

Lyktgubben, skogsfrun och andra väsen av Tor Jäger (2012)

Från döda fallet till Ales stenar. Platser med (spök)historier av Lena Arro (2017)

Nordiska väsen av Johan Egerkrans (2017)

Det kan också finnas någon historia om strandvaskaren i Dan Höjers Svenska spökhistorier från 1998. I den och hans andra samlingar med spökhistorier är Hans Arnolds illustrationer svartvita.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom bokfrågor och barn och unga