Fråga:

Hej! Jag söker en bok och undrar om ni kan hjälpa mig. Fick tips av mitt bibliotek att fråga här.
Jag läste, för ca 15-20 å, en roman som jag gärna vill läsa om.
Det är en manlig författare som beskriver sitt liv och sina relationer i USA och jag tror England. Han väver in amerikansk och brittisk trädgårdshistoria och kulturernas värderingar i sin berättelse. Den välskötta gräsmattans betydelse, hans mofars trädgårdsodlingar. Skillnaden på de i USA förädlade rosorna och de gamla brittiska trädgårdsrosorna. Tankar kring att plantera en lönn. Är den någon av er som känner igen och vet vad boken /författaren heter?

Svar:

Skulle det kunna vara boken "En andra natur : en trädgårdsodlares bildningsväg" av Michael Pollan?

Så här beskriver Legimus bokens innehåll:

"M.P köpte en gård i Connecticut, USA, och började anlägga en trädgård med förebilder från barndomen och från äldre och samtida trädgårdsarkitekter. Beskrivningar av olika händelser i trädgården varvas med filosofiska betraktelser. Han berättar bland annat hur man anlägger en rosenrabatt och planterar ett träd och resonerar kring förhållandet mellan människa och natur."

På följande länkar kan du läsa mer om boken:

På Libris.se kan du se vilka bibliotek i Sverige som har boken:

Om ditt lokala bibliotek inte har boken kan du be dem göra ett fjärrlån.

Hoppas det var boken du sökte, annars får du höra av dig igen!

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom bokfrågor och böcker och litteratur