Fråga:

Hej
Jag letar efter en äldre bokserie som jag läste på 80-90talet. Böckerna var på svenska och översatta från engelska. Huvudpersonen är en pojke med många yngre syskon. I första boken flyttar deras styvsyster in. Jag tror att hon hette Amanda och hade en tam korp. I andra boken minns jag att de åkte utomlands och barnen blev kidnappade

Hälsningar Johanna

Svar:

Det finns en serie som är skriven av Snyder, Z.K i tre delar och kom ut i slutet av 1980-talet

Del 1 Spökhuset

Del 2 Kidnappningen

Del 3 Mardrömmen

I en notation på en talbok står följande att läsa om del 1:

"David 11 år, och hans tre yngre syskon får en ny storasyster, när deras far gifter om sig. Amanda 12 år, vill inte acceptera den nya familjebildningen. Hon känner sig utanför och försöker frammana ockulta makter till sin hjälp. I sina nya, mycket särpräglade syskon möter hon oanade motkrafter"

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom bokfrågor och barn och unga