Fråga:

Hej!
Ska skriva en essä kring bibliotekshistoria men har svårt att hitta ämne. Är musiklärare i botten så musikämnet hade jag gärna kopplat på. Kan ni tipsa om ngt?

Svar:

Hej!

Det finns ett flertal historiska infallsvinklar när det gäller musik och bibliotek. Du kan skriva om något bibliotek som har musikanknytning, t ex Musik- och teaterbiblioteket som har funnits sedan 1700-talet.

Som kontrast kan man istället anlägga en mer jordnära approach och skriva om konsumerande av musik på bibliotek. Själv minns jag med glädje min barndoms folkbibliotek som hade speciella musikhörnor med hörlurar och vinylskivor. Live-musik på bibliotek kan kanske vara ett spännande område? En kompis till mig spelade sitt livs första konsert på ett folkbibliotek om jag minns rätt.

En kollega till mig som är med i Svenska musikbiblioteksföreningen tipsade om att alla nummer av föreningens medlemstidning ligger ute fritt på deras hemsida. Artiklarna där kan måhända ge något uppslag?

https://smbf.nu/

Klicka på länken Musikbiblioteksnytt så får du fram hela utgivningen. Det kanske finns annat matnyttigt på deras hemsida?

Lycka till med din essä!

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom biblioteksfrågor och konst, fotografi, musik, teater och film