Fråga:

Hej!
Jag letar efter information (böcker, vetenskapliga artiklar etc) som behandlar ämnena ' folkbibliotek'+'den demokratiska medborgaren'.
Har ni tips?

Svar:

Det finns många vägar att söka efter information om bibliotek och demokrati, det är trots allt en, kanske vår främsta hjärtefråga. Dock har vi som jobbar på folkbibliotek oftast inte tillgång till databaser som som innehåller fackpress. Men det finns andra vägar att hitta information. Uppsatser brukar vara fantastiska guldgruvor kanske inte alltid för sitt innehåll men däremot kan källorna var helt fantastiska. Sök på till exempel uppsatser.se och Diva portal. Har ditt bibliotek tillgång till Artikelsök eller Retriever? Du kan du söka efter artiklar från bland annat Biblioteksbladet. Sedan har du ju även Libris som är en katalog över majoriteten av material som finns på svenska bibliotek. Slutligen skulle jag även rekommendera att undersöka hemsidan för Bibliotekshögskolan i Borås, som är Sveriges största bibliotekshögskola och där bedrivs det massor med forskning och de bör ha tillgång till en massa tidskriftsdatabaser (de hade det åtminstone när jag pluggade där) och kan säkert hjälpa dig med din förfrågan.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom biblioteksfrågor