Fråga:

Fråga angående serien "Den svenska litteraturen" av Lars Lönnroth. Det finns en utgåva från 1993 i sju volymer och en utgåva från 1999 i tre volymer. Jag har läst att utgåvan från 1999 ska vara "utvidgad" med modernare nyare litteratur. Men vilken utgåva innehåller mest material? Det måste ju finnas mycket material från sjuvolymsutgåvan som klippts bort?

Svar:

Tack för din fråga.

Jag gjorde så att jag sökte upp Den svenska litteraturen på libris.kb.se, och sen tittade jag helt enkelt på hur många sidor volymerna i de två utgåvorna har. De sju volymerna från 1993 innehåller tillsammans 2201 sidor, medan de tre volymerna från 1999 innehåller 2132 sidor, alltså en diff på 70 sidor ungefär. Så den äldre utgåvan har något fler sidor än den nyare med andra ord, bara att de nya utgåvorna innehåller fler sidor per volym.

Hur man menar att de nya volymerna är utvidgade när de i realiteten innehåller färre sidor (om än marginellt) är svårare att svara på. De nya böckerna sträcker sig något längre fram i tiden (fram till 1995 jämfört med den äldre utgåvans 1985), så kanske menar man att böckerna täcker en större del av den svenska litteraturhistorien än de äldre.

Kanske har man sparat in på radavstånd och textstorlek också för att dra ner antalet sidor, eller så kan viss information skalats bort. Utan att ha faktiskt sett böckerna då dessa böcker inte finns i vårt biblioteks bestånd är det svårt att avgöra.

Hoppas att du är nöjd med svaret, annars får du gärna höra av dig igen.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom böcker och litteratur