Fråga:

Kan man mikra en människa i en mikrovågsugn?

Svar:

På Strålsäkerhetsmyndighetens webbplats finns följande information:

Mikrovågsugnar värmer mat och dryck med hjälp av mikrovågor. När ugnen stängs av eller luckan öppnas upphör mikrovågorna. Då finns inga mikrovågor kvar, varken i ugnen eller i det som har värmts upp.

Mikrovågor används för att snabbt värma upp mat och dryck. Om kroppen utsätts för starka mikrovågor värms den också upp, vilket kan vara skadligt. En mikrovågsugn är dock konstruerad så att mikrovågorna upphör så fort ugnsluckan öppnas. Det finns inte heller några mikrovågor kvar i maten eller drycken efter att ugnen stängts av.

(Mikrovågsugn - Strålsäkerhetsmyndigheten (stralsakerhetsmyndigheten.se)

Det är alltså ingen bra idé att mikra en människa, dessutom kan det vara svårt att rymma en människa i en mikrovågsugn.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom naturvetenskap