Fråga:

Hej! Jag går i 9:an och har just nu ett grupparbete om hållbara städer. Jag står för ämnet avfall, och undrar hur jag ska tänka där? Vad är det bästa alternativet? Finns det några bra källor?

Svar:

Som med alltid när en söker efter information antingen på nätet eller i böcker måste en ha källkritiken med sig. På internetstiftelsens hemsida finns många bra artiklar om just källkritik på nätet. Jag hoppas att detta är något ni redan pratat om i skolan. I en artikel på internetstiftelsens hemsida kan du bland annat läsa en kort definition av vad källkritik är:

I den traditionella källkritiken tillämpas fyra kriterier när en källa granskas:

  • Äkthet. Är källan vad den utger sig för? Är källan ett original eller en kopia? Är den äkta eller falsk?

  • Tid. Är informationen aktuell eller kan det finnas nyare rön? Hur långt efter det som inträffat upprättades källan? Källor som skapats närmare i tiden i förhållande till det som de vittnar om anses vara mer trovärdiga.

  • Beroende. Är källan fristående eller hör den ihop med andra källor? Är informationen från källan beroende av andra källor? På vilket eller vilka sätt?

  • Tendens. Finns det värderingar i informationen från källan? Vems intressen företräder källan? Finns det motstridig information från andra källor? Hur trovärdig är den motstridiga informationen?

Lämpliga källor är i myndigheter, organisationer som jobbar med frågan. Jag använder ofta Wikipedia, kanske inte för artiklarna, men för källhänvisningarna du hittar i slutet av artikeln. NE.se är också en jättebra start om din skola har tillgång den. Börja med att söka på "Avfallshantering" på Google och du får många bra träffar. Lycka till!

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom barn och unga och biblioteksfrågor