Fråga:

Var kommer ordet "syren" ifrån. Alltså växtnamnet.

Svar:

Släktnamnet Syringa kommer av grekiskans syrinx (rör) och var ett växtnamn som omnämndes av den forntida naturforskaren Dioskorides på 70-talet e. Kr.

Namnet syren kan vara något förvirrande då det både är namnet på arten syringa vulgaris men också namnet på det släkte syringa vulgaris ingår i. Anledningen till detta är att syringa vulgaris är den absolut vanligaste arten av syrener som man ser och planterar i Sverige, något som blir ännu klarare då det latinska ordet vulgaris betyder vanlig på svenska. Syringa vulgaris betyder följaktligen, en mycket vanlig art av släktet syrener.

För vidare läsning, följ länkarna nedan:

Syren | Trädgårdsväxter.com (xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com)

Den virtuella floran: Syringa L. - Syrener (nrm.se)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pedanius_Dioskorides

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom naturvetenskap och hem och hushåll