Fråga:

Hej!
Finns det några rapporter om hur djup snön var (både på land och på vattnet) vid Tåget över Bält? På målningar jag har sett ser det ganska tunt ut på land och på Bält verkar det knappast finnas någon snö alls. Men hur var snödjupet i verkligheten?
Mvh Tomas

Svar:

Tyvärr har jag inte kunnat hitta uppgifter om snödjup. I Peter Englunds bok "Den oövervinnerlige" står det om smältsnö på isen, att kanonkulorna virvlar upp snö och att marken var täckt av snö när de kom över (s. 549 ff). En del av beskrivningen kommer från Sten Bonnesens litteratur, så du kan höra på ditt lokala bibliotek efter fjärrlån på hans böcker. I SR's programserie "Historiska väder" finns ett avsnitt som heter "Karl den X och tåget över Bält" som du kan lyssna på. Historikern Björn Asker som skrivit boken "Karl X Gustav - en biografi" intervjuas. Om de inte tar upp snöförhållanden i avsnittet kan du kanske ställa fråga till deras redaktionen. Du kan också höra med Fråga en historiker, frågetjänsten vid Lunds universitet. Lycka till!

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom historia och naturvetenskap