Fråga:

Kan man lita på att appar man hittar i App Store inte är bedrägliga? Jag ville ladda ner Whossa och råkade i stället ladda ner en app som hade devisen Tjäna pengar. Jag gick in på en fråga om medievanor och fick snabbt besked om att jag skulle få 7000 kr till mitt Pay Pal konto. Jag har inget sånt konto just nu. Jag raderade appen sen. Riskerar jag något nu?

Svar:

Hej!

Du bör vara säker eftersom du saknar PayPal-konto och inte heller har angivit några andra bankkontouppgifter. Enligt Apple är varje app på App Store identifierad och granskad för kända skadeprogram innan den godkänns. Det händer dock att appar som innehåller någon typ av skadlig kod tar sig igenom Apples kontroll.

Ett tips för att undvika skadliga appar är att gå igenom apprecensionerna och även leta efter dåligt skrivna appbeskrivningar innan du installerar appen. Ytterligare en åtgärd är att besöka utvecklarens webbplats och/eller googla på appnamnet för att se om andra användare har rapporterat något om appen.

För att avinstallera appar kan du följa den här guiden från Iphoneguiden.

Här är lite grundläggande säkerhetstips för att skydda din Iphone från AVG Antivirus.

Hur du skyddar din Iphone mot virus och skadeprogram kan du läsa om i den här artikeln från MacWorld.

Skulle du få problem med din iPhone i framtiden kan du med fördel kontakta Apple Support.

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom teknik, industri och kommunikationer