Fråga:

Jag söker efter boktips med temana barn/ungdom/unga vuxna, relation elev och lärare, sjukhus och dysfunktionell familj - helst i en och samma bok.

Jag har läst Rävungen och Tigerungen av Torey Hayden. Jag tyckte mycket om böckerna eftersom det handlar om ett barn som far illa hemma, läraren blir mammasubstitut och en scen utspelas på sjukhus. Allt i ett.

Jag har också läst Jag finns av Maja-Maria Henriksson. Den innehåller en tjej som går på högstadiet, hon blir illa behandlad av sin (narcissistiska?) mamma och det finns en sjukhusscen. Allt i ett.

Jag har sett filmserien Polseres Vermelles och älskade den med temana allt-i-ett med ett stort fokus på de kval och farhågor en ställs inför som ung och sjuk. Tyvärr finns filmen inte längre att få tag på i Sverige som jag förstått det (amerikanska nyversionen har inte samma djup). Finns något liknande att läsa i bok?

Andra favoriter är Förr eller senare exploderar jag, I taket lyser stjärnorna, Mamma sa att jag var sjuk, Five feet apart, Tracy Becker (hela filmserien) och Gilly Hopkins hittar hem.

Vad skulle du ge mig för tips att läsa vidare?

Svar:

Här kommer några böcker som handlar om sjukdom, dysfunktionella familjer, relation mellan elev och lärare, barn som far illa, sjukhus. Några av dem verkar handla om flera av ämnena, som du önskar.

Fågeln i mig flyger vart den vill av Sara Lundberg

Så mycket kärlek kan inte dö av Moni Nilsson

Stå ut av Mattias Edvardsson

En gång slockna alla stjärnor av Kristina Falk

För att väcka hon som drömmer av Johanna Nilsson

Bryta om av Åsa Anderberg Strollo

Allt för min syster av Jodi Picoult

Ingenting och allting av Nicola Yoon

Mitt bultande hjärta av Alf Kjetil Walgermo

Maja & döden av Ann-Marie Ljungberg

Isvaken av Catarina Söderquist

Jag ger det ett år av Ida Berner

Mellan dig och dig av Katarina Kieri

Undret av R. J. Palacio

En liten chock av Johanna Lindbäck

Spegel, spegel av Cara Delevingne

Jag och Earl och tjejen som dör av Jesse Andrews

Två eller tre saker jag glömde berätta för dig av Joyce Carol Oates

Det sista av sommaren av Tamara Bach

Utan mig har hon ingen : en berättelse om familjehemsplacering, rotlöshet och att vilja höra till av Johanna Bergström

Upptäck vårt frågearkiv!

Sök i arkivet och upptäck nya och gamla frågor.

Fler frågor inom böcker och litteratur och bokfrågor